تونل کندوان چگونه ساخته شد؟

تونل کندوان به نام تونل شماره 11 یکی از معروف ترین تونل های جاده چالوس است.

تونل کندوان که در گذشته برای سهولت در رفت و آمد در جاده کرج به چالوس ساخته شده بود، امروزه به دلیل وجود مناظر زیبای کوهستانی، وجود رستوران‌ها و خرابه‌های متعدد در دو طرف تونل و مکان‌های دیدنی اطراف آن. یکی از جاذبه های گردشگری جاده چالوس برای توقف و استراحت است که گردشگری شده است. این تونل در ارتفاع 2700 متری از سطح دریا به طول 1883.8 متر (حدود 1.9 کیلومتر)، عرض 5.5 متر و ارتفاع 6 متر ساخته شده است.

تاریخچه تونل کندوان

ساخت تونل کندوان در سال 1314 آغاز شد و پس از سه سال در سال 1317 به بهره برداری رسید. سالهای ساخت این تونل همزمان با مجید آهی وزیر راه انجام شد و به گفته ابوالحسن عمیدی ​​نوری قرارداد ساخت تونل کندوان توسط دو شرکت دانمارکی یا سوئدی انجام شد که با توجه به امکانات آن دوره سه سال طول کشید.

کشف تونل کندوان توسط رضا شاه

قبل از احداث تونل کندوان، جاده کرج به چالوس حدود پنج ماه از سال صعب العبور بود. بنا بر برخی روایات در بهار سال 1314 رضاشاه به مازندران سفر کرد و در کندوان در برف گیر کرد و به سختی به گچسر بازگشت. رضا شاه در شهرهای شمالی کشور زمین های زیادی داشت; از این رو دستور ساخت تونلی برای تسهیل تردد در این جاده را صادر کرد.

در همان سال ساخت تونل کندوان در جاده چالوس آغاز شد. جاده ای که در زمان ناصرالدین شاه توسط مهندسان فرنگی به عنوان کوتاه ترین مسیر ممکن برای رسیدن به چالوس ساخته شد و در زمان پهلوی به دلیل استفاده از خودرو تغییراتی در این جاده ایجاد شد.

  دموی گیم پلی 11 دقیقه ای هاگوارتز Legacy

در همان سال ساخت تونل کندوان در جاده چالوس آغاز شد. جاده ای که در زمان ناصرالدین شاه توسط مهندسان فرنگی به عنوان کوتاه ترین مسیر ممکن برای رسیدن به چالوس ساخته شد و در زمان پهلوی به دلیل استفاده از خودرو تغییراتی در این جاده ایجاد شد.

ترافیک در تونل کندوان

نام تونل کندوان

کندوان نام روستای اسکو در استان آذربایجان شرقی است که اهالی آن در دوران باستان خانه های خود را با دست در دل کوه کنده می کردند. در زمان ساخت تونل کندوان، تجهیزات معدن بسیار محدود بود و با تبر و کلنگ کوه را می‌دیدند. لذا کارگران پروژه از بین افراد ماهر و زحمتکش روستای کندوان انتخاب و در پایان کار با پیشنهاد مهندس گریلی یکی از مهندسین پروژه کندوان این تونل به عنوان تونل کندوان نامگذاری شد.

هزینه ساخت تونل کندوان

در سال 1314 اولین دینامیت برای حفر تونل مورد استفاده قرار گرفت و سپس کارگران ایرانی با تبر و کلنگ این تونل را حفر کردند. در طول سه سال اجرای این پروژه، 90000 متر مکعب توده سنگ و خاک حفاری و از تونل خارج شد. برای حفاری قطعات سنگی حدود 46400 کیلوگرم دینامیت استفاده شده است. کارگران بسته به سختی کاری که انجام می‌دادند، با دریافت یک سکه پنج ریالی تشویق می‌شدند و به ازای هر کلنگ نیز دستمزد دریافت می‌کردند. مصالح لازم مانند سنگ، آجر، ماسه و … توسط کامیون یا دام به محل پروژه منتقل شدند. هزینه ساخت و تأسیسات این تونل در مجموع 2 میلیون و 485 هزار و 340 تومان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید