گیمرها چیزی جز اینترنت خوب و دوستان کم نمی خواهند

جدا از این مبارزات هیجان انگیز بقا برای دقایق بیشتر و ادامه، بازیکنان در ایران هر بار که به سرور بازی متصل می شوند، فروشگاه را بررسی می کنند و خرید می کنند و مسابقات را پیدا می کنند، لحظات طاقت فرسایی را تجربه می کنند و تجربه بازی برای آنها تبدیل به یک تجربه کامل از بخش هایی از بازی می شود. چالش های اعصاب خردکن خواهد بود

قبل از این دو ماه و اعمال محدودیت های بیشتر اوضاع بد بود اما می شد به بازی ها وصل شد. ولی حالا برای ورود و اتصال به بازی باید پورت های مختلف را امتحان کنید که حداقل نیم ساعت طول می کشد و بسته ها از دست می روند (از دست دادن بسته) همچنین به مشکل پینگ مداوم (PING) و بی ثباتی اینترنت اضافه می کند. این مشکلات اغلب مربوط به ISP است مختلف متفاوت است. بعضی ها یک هفته مشکل داشتند و بعضی ها یک ماه و نیم نتوانستند به بازی وصل شوند. دیگر با DNS وارد نشد و چند روزی که آن کانال هم بسته بود از VPN استفاده کردند. حتی در حال حاضر مشکلات همچنان پابرجاست و از دست دادن بسته ها زیاد است. برای نوشتن این گزارش از وضعیت فعلی گیمرها پس از سخت‌تر شدن محدودیت‌های اینترنتی، از تیم زومجی درباره تجربیات نادر امرایی، میتم خلیل‌زاده، مریم هاجوی و آرایس نظریان پرسیدیم.

این، لطفا صبر کنید

چالش از نقطه صفر بازی شروع می شود. باز کردن کنسول و ورود به بازی به این راحتی نیست. شما بارها تلاش می کنید و گاهی اوقات از تلاش بیش از حد دست می کشید. وقتی به خانه می‌روید، لذت بازی یکپارچه به پایان نمی‌رسد. آنها باید زمان زیادی را صرف کنند تا به نقطه شروع برسند. آرایس میگه وقتی سه چهار بار امتحان میکنی ببینی داخل نمیشه دفعه پنجم دیگه امتحان نمیکنی.

بازی از دو یا سه صبح تا هفت یا هشت صبح آسان تر می شود. سپس فاجعه پیش می آید: “خارجی ها تعجب می کنند که چگونه برنده می شویم.” آرزوی میشم این است که وقتی به پلی استیشن می رود و می خواهد دانلود کند، صفحه ی لطفا منتظر نبیند: «هر بار صد سرور و پورت را سرچ می کند تا یکی به لابی بازی وصل شود. “سرگرمی من بیرون رفتن و کاوش نیست، بلکه بازی در خانه و تماشای فیلم و سریال است.”

به عقب برمی گردی و می بینی که قبلاً کشته شده ای

مریم در این دو ماه نتوانست سیستم خود را به VPN متصل کند. میگه بازی ها نیاز به آپدیت دارن و سرعت دانلودش انقدر پایینه که اصلا نمیشه دانلود کرد. سرورهای بازی در ایران نیستند که زمان زیادی طول می کشد تا دستورات به نزدیکترین سرور ارسال شود و پینگ بازی هم بالاست: «اصلا نتونستم آنلاین بازی کنم ولی اونایی که بازی می کنن می گن یا لگد می خورن. در خارج از بازی، یا پینگ زیاد است یا بسته‌ها از دست می‌رود.” استفاده از VPN همه چیز را دوچندان دشوار می‌کند: “چون به سرور دیگری از طرف دیگر متصل می‌شوید و آن سرور تبدیل به یک سرور می‌شود که سرعت آن را بسیار کند می‌کند. بازیکنان اروپا با 10 پینگ دست بالاتری نسبت به ما دارند که 120 پینگ داریم.

پینگ نحوه اجرای بازی را تغییر می دهد. همه به سطح پینگ خود عادت می کنند. در گوشه سمت چپ بالا، دوره است پینگ هر بازیکن را در میلی ثانیه ثبت می کند. بیشترین میزانی که نشان می دهد 1000 تا 1100 میلی ثانیه است. یعنی از زمانی که دستور را اعمال می کنید 1000 میلی ثانیه طول می کشد تا به سرور برسد و اعمال شود و نتیجه در بازی باشد. نادر توضیح می‌دهد که معمولاً باید بین ۳ تا ۲۰ میلی‌ثانیه باشد: «ما معمولاً در ۹۰ میلی‌ثانیه هستیم و با این تأخیر پیروز می‌شویم، زیرا به آن عادت کرده‌ایم.» عادت همیشه دو ثانیه زودتر تصمیم‌گیری و واکنش نشان دهیم و همیشه به آینده نگاه کنیم. . این روش برای بازی‌هایی مانند فیفا و شوترها کار می‌کند، اما بازی‌های مبارزه‌ای در فریم‌ها اتفاق می‌افتند: «وقتی بازی ۶۰ فریم در ثانیه است، به این معنی است که شما پنج فریم برای حرکت دارید، یک دوازدهم ثانیه. حالا که 50 میلی ثانیه است، اصلاً نمی توانید بازی کنید زیرا زمان فریمی که دارید بسیار کمتر است. باید 3-4 باشد تا بتوانید با بازی بسیار خوب آن را اجرا کنید. عملا امکان پذیر نیست و بسیاری از مسابقات مقدماتی نیز آنلاین هستند.

  God of War Ragnarok New Game Plus در بهار 2023 منتشر می شود

آنها همیشه با پینگ بالا بازی می کردند اما یک بار با خاورمیانه می توانستند Battlefield یا Fortnite را با پینگ 50-60 بازی کنند. این برای میتهم عالی بود: «اکنون با خاورمیانه 300 شده است، سپس با اروپا راحت تر بازی خواهیم کرد. نوسان عجیبی وجود دارد.» مثلاً می‌روی در را باز می‌کنی تا وارد فضای رزمی جدیدی شوی، ممکن است خطری در آن طرف کمین کرده باشد، باید خودت را آماده می‌کردی و لحظه‌ای که برمی‌گردی، می‌بینی که در اصلاً باز نیست، یا کسی شما را کشته است و شما متوجه نشده اید: “پینگ اینگونه است.”

اگر بازی به سبک بتل رویال است، به این معنی است که آنها باید تا حد مرگ بجنگند تا برنده شوند و هر که بمیرد از بازی خارج می شود. تنها لذت بردن و کشتن حریف باعث می شود میشم این بازی را با ثروت هنگفت اینترنت ادامه دهد: «ما باید حرکت بعدی را حدس بزنیم و زودتر اقدام کنیم. برخی از بازی ها حدس زدن حریف را سخت تر می کنند. او حرکت می کند یا می نشیند تا شما بخواهید شلیک کنید.”

همیشه نمی توان زود تصمیم گرفت

100 نفر در این رشته حضور دارند و تنها یک نفر برنده است. شما بازیکن دوم هستید اما در ایران بازی می کنید و ناگهان از بازی خارج می شوید. و شما نمی توانید به عقب برگردید. شما دیوانه خواهید شد. میتهم می گوید که از لحظه شروع بازی، به این فکر می کند که چه زمانی اینترنت قطع می شود و او از بازی خارج می شود.

بازی ها آپدیت های زیادی دارند، بارها به دلیل آپدیت کنسول را خاموش کرد و متوقف شد چون اینجا با سرعت بالا دانلود نمی شود و آپدیت بازی ها روزهای مشخصی ندارد: “و آپدیت که 50 طول می کشد. ساعت‌ها در خارج از ایران 5 دقیقه طول می‌کشد. تمام می‌شود. عملاً پنج‌شنبه تا جمعه با تساوی از دست می‌رود.»

در این وسط اینترنت قطع می شود و دانلودی که قرار بود دو ساعت طول بکشد متوقف می شود، باید دوباره دانلود را شروع کنید و تکرار مداوم این کار یک روز طول می کشد. مریم می‌گوید: «بسته اینترنت برای دانلود بسیار بد است و اینترنت موبایل بیش از آنکه پایدار باشد ناپایدار است.» مشکل فقط در بازی‌های آنلاین نیست، سرعت دانلود و نوسانات پهنای باند برنامه‌های بازی آفلاین را نیز به هم می‌زند. سرعت دانلود ثابت نیست، شما در یک لحظه از دو مگابایت به 200 کیلوبایت می رسید و نمی دانید بالاخره کی می توانید بازی کنید.

  سری اوپو رنو 9 معرفی شد. گوشی های جذاب با قیمت های رقابتی

به همین دلیل نادر می گوید بزرگترین مشکل بی ثباتی خدمات اینترنتی است. اگر ثابت باشد، خود را با آن تطبیق می‌دهید: «مثلاً، همیشه می‌دانی که دو ثانیه دیر کردی و سرعت بازی را تا آن دو ثانیه کاهش می‌دهی.» همیشه به جایی جلوتر تیراندازی می‌کنی تا به هدف بزنی، همیشه تصمیم می‌گیری و دو ثانیه عمل می‌کنی. بعد -اوایل هم کار نمی کند. وقتی ثبات نباشد نمی توان آن را محاسبه کرد. وضعیت به قدری ناپایدار است که در یک بازی سرعت 30 ثانیه خوب است، انگار که روی کنسول بازی می کنید و بعد از 30 ثانیه همه چیز متوقف می شود: “مثلاً در فیفا، شما توپ را می گیرید، در حالی که می خواهید توپ را بگیرید. حرکت کنید، می بینید که توپ شما قبلاً گرفته شده است، تا زمانی که موفق شوید، برهنه می خورید.» بیشتر مشکلات اینترنت به دلیل تجهیزات قدیمی و خراب است. همه کابل ها پوسیده هستند: «می گویند کابل های شما اشتباه است. ولی اشتباه میکنن تقصیر خودشونه.مگر اینکه هزینه فیبر رو پرداخت نکنی.در این صورت نمیتونی فاصله جغرافیایی رو حذف کنی و چون سرور تو ایران نیست پایداری و کلی رو نداره. کیفیت خدمات ما 20-30 پینگ نمی خواهیم، ​​ما به پینگ بالا عادت کرده ایم، باید 110 باشد، اما پایدار.”

اگر بازی P2P باشد، شرایط سخت تر است. اگر برای بازی مستقیماً به رایانه بازیکن دیگری متصل می شوید، اینترنت هر دو بازیکن باید پایدار باشد. هر بار که یک نفر قطع می شود، همه از بازی خارج می شوند. میثم می‌گوید: «هیچ‌کس در ایران اینترنت پایدار ندارد و این کمکی نمی‌کند. آرزوی من این است که بازی P2P نباشد. چون نمی توانی در ایران بازی کنی.»

به گفته وی، این بی ثباتی خدمات مانع پیشرفت صنعت بازی در دنیا شده و امکان استریم بازی ها را از بین می برد. «استریم مانند تماشای آنلاین فیلم است. اونجا اگه متوقف شد مشکلی نیست میتونید دوباره ادامه بدید ولی در استریم بازی باید تعامل داشته باشید و حرکت شما اعمال میشه و نتیجه برمیگرده. پخش آنلاین ناپایدار یک فاجعه است. برای استریم باید سرعت مناسب، اینترنت پایدار و پینگ کم باشد. با اینترنت پایدار به سرور وصل میشی و بازی روی سرور اجرا میشه و میگیری.» حتی سرویس های بازی آنلاینی که در ایران راه اندازی شده جواب نمی دهند چون پینگ داخلش خوب نیست.

ده تیر پرتاب می کنی، چهار تای آن پرتاب می شود

در روزهای اولیه محدودیت ها، پورت ها بسته بودند و همه بازی ها بسته بودند. اما بعداً به نظر می رسد روش فیلترینگ را تغییر داده اند، حالا خیلی به ISP بستگی دارد. گیمرها در مورد اختلالات مختلف در گروه های تلگرامی صحبت می کنند. آنها از یکدیگر مشاوره می گیرند که چگونه از این مشکلات جلوگیری کنند و دوستی برای بازی پیدا کنند. یک ISP می تواند بازی کند، ISP دیگری پخش کننده را به لابی برمی گرداند یا به سختی به سرور پلی استیشن متصل می شود. برخی از آنها تلفات بسته بالایی دارند، برخی کم یا هیچ.

  فروش پلی استیشن 5 به 21.7 میلیون دستگاه در سراسر جهان رسید

نتیجه دستکاری اینترنت در بازی بسیار آسان است. معلوم می شود که آنها سرعت داده ها را کاهش می دهند. میشم بعد از یک ماه و نیم تونست بازی کنه ولی بعضی روزا گوشه سمت چپ بالای صفحه بازی تا 40% از دست دادن بسته رو نشون میده یعنی 40% دیتا ارسال یا دریافت نمیشه ده تا شلیک میکنی. و چهار نفر پرتاب می شوند: «همیشه مرا مسخره می کنند. می پرسند چرا سه تا اینترنت در خانه داری؟ برای خارجی ها عجیب است، اما در ایران هر ISP شرایط متفاوتی دارد.

اینجا هم فیلتر و هم مشکل تحریم وجود دارد، از آنجایی که بنیاد ملی بازی‌ها دیگر حساب فیلترینگ بازی را نمی‌دهد، معلوم نیست کدام بازی‌ها در داخل مسدود هستند و کدام تحریم‌ها: «حالا باید از DNS برای عبور از تحریم استفاده کنیم، کدام یک از او. فقط خودش را به تأخیر می اندازد.او می برد و به اروپا می رود و برمی گردد. این خیلی آزاردهنده است. اگر استارلینک خوب باشد حاضرم وام بگیرم و از استارلینک استفاده کنم. این خواسته ماست.”

آرایس می گوید خیلی بد است که تنها خوشبختی از تو گرفته شود. اکثر بازی های آفلاین سبک قدیمی را بازی می کند. او می گوید وقتی بازی ها رایگان است و تعداد افراد زیاد است، سرورها شلوغ تر می شوند و بازی سخت تر می شود. اما آرایس استرس و هیجان بازی را در هیچ چیز دیگری نمی یابد. زندگی با شخصیت بازی، رقابت، تعامل و واکنش فزاینده و حتی موسیقی بازی همه چیزهایی هستند که افراد را جذب می کنند.

تنوع بازی ها بسیار زیاد است، مریم می تواند در موقعیت های خوب یا بد یکی از آنها را انتخاب کند: «اگر روحیه خوبی دارید و می خواهید دیگران را شاد کنید، یک بازی آنلاین پیدا می کنید و همه را می کشید. اگر روحیه بدی دارید، بازی را انتخاب می کنید که به شما آرامش می دهد. آیا می خواهید داستان جدیدی را تجربه کنید، بازی دیگری وجود دارد که در آن خود را در دنیای آن غرق می کنید. کار خاصی نمی کنی، سوار اسب می شوی و دنیا را ترک می کنی». در سال 2017، زمانی که بازی Battlefield یک سرور در خاورمیانه داشت، مشکلات بازی برای او بسیار کمتر بود: «الان به سختی وارد بازی می‌شوید. آخرین باری که امتحان کردم در منوی اصلی گیر کرده بودم. وقتی میرم پینگ بالاست و نمیتونه حرکت کنه. راهی که ترجیح می دهید این سختی ها را تحمل نکنید. چند بار شروع شد اما من به منوی اصلی پرتاب شدم. خیلی اتفاق می‌افتد، مخصوصاً با خارجی‌ها، وقتی وارد می‌شدند، من را بیرون می‌انداختند و گاهی تا ده بار این اتفاق می‌افتاد و من خجالت می‌کشیدم».

Maytham می گوید: “گیمرها چیزی نمی خواهند، آنها اینترنت خوب و دوستانی را می خواهند که با آنها بازی کنند.” اما با شرایط اینترنت در ایران، بیشتر وقت خود را صرف یافتن راهی برای رسیدن به نقطه شروع می کنند، در زمان حرکت و دیدن لطفا منتظر جهنم باشید و اگر در حال عبور از اینجا هستند، نگاه می کنند. گوشه سمت چپ بالای تصویر تا ببینید آیا باید چند ثانیه زودتر تصمیم بگیرند یا خیر. توپ را بگیرید و به سمت دروازه بفرستید یا حدس بزنید که چند ثانیه بعد جاده به کدام سمت خواهد پیچید.

دیدگاهتان را بنویسید