نقد و بررسی فیلم سرزمین رویاها. یک داستان فانتزی

Slumberland یک فیلم فانتزی و اقتباسی بر اساس یک رمان گرافیکی است و ممکن است برای گروه سنی خاصی هدف قرار نگیرد. با نقد این فیلم با زومجی همراه باشید.

Slumberland که بر اساس داستان مصور Little Nemo در Slumberland به نویسندگی Zenas Winsor McKay ساخته شده است، یک فیلم فانتزی است که باید شما را از دنیای رویاها و رویاها خارج کند. Slumberland تنها تلاش سینمایی برای نشان دادن این داستان نیست. در سال 1984 یک نسخه اروپایی گران قیمت به نام Dream One به کارگردانی جان بورمن از این داستان ساخته شد و نتوانست نظر منتقدان را جلب کند. چند سال بعد یک انیمیشن ژاپنی-آمریکایی به نام «نمو کوچولو: ماجراجویی در سرزمین رویاها» منتشر شد که مانند اقتباس قبلی با شکست مواجه شد.

Slumberland فرانسیس لارنس نسبت به نسخه های دیگر ساخته شده قابل تحمل تر است، اما هنوز دلایل زیادی وجود دارد که تماشاگر نمی تواند با فیلم ارتباط برقرار کند. زیناس مک کی نامی شناخته شده در میان طراحان انیمیشن و انیمیشن است که با کارتون های نمو کوچولو به شهرت رسید و هنرمندان بسیاری را تحت تاثیر قرار داد. به همین دلیل این فیلم و دو فیلم قبلی شاید خیانت غم انگیزی به زندگی و آثار هنری او باشد. Slumberland نمایشی است که خیلی ها آن را دوست ندارند و ترجیح می دهند برای تماشای این اثر خارق العاده به دنیای مک کی بروند.

داستان این فیلم متعاقبا فاش خواهد شد

نمو و پدرش در سرزمین رویاها صحبت می کنند

نمو دختر نه ساله ای است که با پدرش در فانوس دریایی دور از دنیا زندگی می کند. یک شب، پدر نمو برای نجات یک قایق به اقیانوس می رود و دیگر برنمی گردد. پس از این ماجرا او را غمگین و ناراحت به خانه عمویش می برند تا در آنجا زندگی کند. نمو با نقشه ای مرموز برای دیدن دوباره پدرش وارد دنیای عجیبی از رویاهای مرموز می شود. او در آنجا با فلیپ، یک جنایتکار تحت تعقیب آشنا می شود و رازهای زیادی را درباره پدر و عمویش کشف می کند. Slumberland بینشی نسبت به ماهیت دنیای خواب دارد. دوبیتی که مقوله خواب و رویا را بررسی می کند و فانتزی رنگارنگ را در بهترین حالت به تصویر می کشد. این فیلم مثل همه فیلم های کودک شروع می شود، یک اتاق رنگارنگ، دختری با عروسک مورد علاقه اش و پدری که برای او قصه تعریف می کند. دقایق ابتدایی Slumberland نوید یک فیلم جذاب را می دهد، دنیایی پر از بافت در یک فانوس دریایی، گویی آسمان به آنجا فرود خواهد آمد، اما خیلی زود این شخصیت ما را از این دنیا جدا می کند و ما را به جای دیگری می فرستد.

  تریلر آپدیت جام جهانی FIFA 23 منتشر شد

سرزمین رویاها به گروه سنی خاصی تعلق ندارد، نه کودکان می توانند با فیلم ارتباط برقرار کنند و نه طیف بزرگترها خود را در حال تماشای این نمایش می بینند.

اول از همه، مهم ترین نکته در مورد فیلم این است که مشخص شود اسلامبرلند برای چه کسانی ساخته شده و چه گروهی را هدف قرار خواهد داد و البته یافتن مخاطب هدف این فیلم دشوار است. سرزمین رویاها به گروه سنی خاصی تعلق ندارد، نه کودکان می توانند با فیلم ارتباط برقرار کنند و نه طیف بزرگترها خود را در حال تماشای این نمایش می بینند. فیلم در جاهایی مانند هزارتوی پان عمل می کند و کودک را برای مقابله با شرایط سخت خود به سمت تخیل سوق می دهد و در جاهایی وارد دنیای بزرگسالان و روابط بین آنها می شود. در همین حال، شاید تنها طرفداران جیسون موموآ با جک اسپارو معمولی بتوانند Slumberland را تا آخر تماشا کنند.

Slumberland فیلمی است که اصرار عجیبی بر داستان محور بودن دارد و ترجیح می دهد پیشرفت شخصیت محور را نادیده بگیرد. این رویکرد باعث شده تا شخصیت ها نامفهوم باشند و مخاطب در شناخت آنها دچار مشکل شود. شخصیت فیلیپ چه در عالم رویا و چه در عالم بیداری تار است و چیزی جز یک سری دیالوگ وجود ندارد که او را بشناسیم. تلنگر دنیای رویا با شاخ های عجیب و دندان های تیزش می خواهد از دنیای رویا بیدار شود و دوباره خود را به یاد بیاورد، اما اعمال این شخصیت چندان به هدفی که در ذهن دارد مربوط نمی شود و مخاطب باید مدام فلیپ را برای آن مرور کند. خودت

  فرصتی برای بیش از 42000 تمدن بیگانه در کهکشان راه شیری!

نمو و فیلیپ به سرزمین رویاها پرواز می کنند

شخصیت فیلیپ (فلیپ) شخصیتی است که ماموریتش این است که دو دنیای رویا و واقعیت را به هم نزدیک کند و تضاد، پیوند و هماهنگی بین این دنیاها را برای مخاطب توضیح و به تصویر بکشد. در واقع من و عمو نمو باید راز دنیای نامرئی را کشف می کردیم و می دیدیم که چگونه می توان در خواب به آرزوهایمان رسید. با این حال، فیلمنامه فکر می کند که این شخصیت محدود به افکار اولیه است و ارزش او در حدی نیست که فیلیپ دنیای واقعی را با دنیای رویاهای فیلیپ پیوند دهد و ارتباط عمیقی بین این دو جهان ایجاد کند، به همین دلیل مخاطب این کار را خواهد کرد. گاهی اوقات احساس می کنید که شخصیت فیلیپ، فلیپ) تنها به عنوان یک شخصیت همراه برای نمو ساخته شده است و کارکرد دیگری ندارد.

فیلم استعدادهای زیادی را برای از دست دادن پتانسیل خود هدر داده است که یکی از آنها جنبه نمادها و روانشناسی است

در مورد نمو هم همینطور. با توجه به اینکه ما در دنیای کودکانه زندگی می کنیم و مخاطب باید وارد مسیری رمزی شده و شخصیت کودکانه نمو را بشناسد، فیلم از نظر روانی با شکست مواجه می شود. Slumberland به جز نمادهایی مانند فانوس دریایی و دریا که به ترتیب نمادهای مردانگی و زنانگی هستند از هیچ استعاره ای استفاده نمی کند و همه چیز بین این دو نماد متوقف می شود. در واقع فیلم استعدادهای زیادی را برای از دست دادن پتانسیل خود هدر داده است که یکی از آنها همین جنبه نمادگرایی و روانشناسی است. دریا یکی از مهم ترین استعاره های دنیای رویا است، جایی که پدر نمو در آن غرق می شود، فیلیپ به خود می آید و اتفاقات مهم فیلم در آن رخ می دهد.

وقتی داریا با چنین ویژگی‌های فعالی در فیلمی رویایی و رویایی‌محور ظاهر می‌شود، پیرنگ باید جنبه روان‌شناختی را باز کند و قوام لایه‌ای و عمیقی به تخیلاتش بدهد، اما فیلم از این مشکل فقط به عنوان ایده اولیه استفاده می‌کند و نمی‌گذارد. پای آن فراتر از آن . به همین دلیل، شخصیت‌ها نه عمیق هستند و نه می‌توانند بسیار غیرعادی و خارق‌العاده به نظر برسند و با تاس‌های نوع پیرنگ اعمال چالش برانگیز انجام دهند. به نظر می‌رسد هم شخصیت‌های اصلی و هم شخصیت‌های فرعی مانند روان‌شناس و مشاور مدرسه، همه فقط برای یک درام ساده و نه یک فیلم فانتزی که بر روان افراد تمرکز دارد، پول گرفته‌اند.

  لنز گوگل چیست؟ + آموزش استفاده

فیلیپ و نمو در سرزمین رویایی

سرزمین رویا علیرغم تلاش های فراوانی که انجام می دهد از پرداخت ناکام مانده و از عنصر تخیل استفاده می کند. آغاز سفر نمو به سرزمین خواب باید آغاز سفر ما به فانتزی رویایی باشد، اما در عوض با خلاء سردی از پرده های سبز روبرو هستیم. تخیل مانند جنبه روانی فیلم آلمانی است که پتانسیل آن از بین رفته و جایی برای خود در فیلم پیدا نمی کند. مخاطب با مواجهه با چنین اثری در رویا، انتظار دارد چالش ها و درگیری هایی را ببیند که در زندگی واقعی ندیده و فقط از دنیای رویاها سرچشمه می گیرد. اتفاقات Slumberland اما مانند یک ظاهر عمل می کند و مخاطب را به سفری هیجان انگیز نمی برد، به جز یک کابوس، یک کامیون سواری، یک اردک سواری و مروارید آرزوها، هیچ چیز دیگری را از داستان دور نمی کند، که باعث می شود فانتزی و تخیل ضعیف نقش در این فیلم..

سرزمین رویاها فیلمی درباره از دست دادن و غم است و هزارتوی رویاها را به عنوان راهی برای فرار از غم و رنج بررسی می کند.

سرزمین رویاها فیلمی درباره از دست دادن و غم است و هزارتوی رویاها را به عنوان راهی برای فرار از غم و رنج بررسی می کند. Slumberland فیلمی پر زرق و برق با جلوه های گرافیکی بسیار خاص و جذاب است که سبک بصری آن از سبک روایی پیشی گرفته و سعی در جبران ضعف های فیلمنامه دارد. این فیلم نمایشی است با ایده های بدوی خود، داستانی که تنها با هیجان اولیه سفر به سرزمین رویایی مخاطب را سرگرم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید