این خبر مبنی بر اینکه 343 کارمند استودیوی صنایع در میان اخراجهای مایکروسافت هستند، برخی از داستانسازان هیلو را بر آن داشت تا از این شرکت انتقاد کنند.
روز چهارشنبه، مایکروسافت برنامه خود را برای کاهش تقریباً اعلام کرد 4.5 درصد از نیروی کار 220000 نفری که نزدیک به ده هزار نفر را شامل می شود. در آن زمان، گزارشهای بلومبرگ و Lords of Gaming حاکی از آن بود که 343 Industries یکی از چندین استودیو بازی است که در حال کاهش است و تیم خلاق هیلو با تعداد قابل توجهی اخراج مواجه شده است. به خصوص در زمینه توسعه دهندگان بازی که روی تجربه های تک نفره کار می کنند.
از آن زمان، تعدادی از کارمندان سابق 343 مایکروسافت را به طرق مختلف مورد انتقاد قرار دادند و خود شرکت را مسئول توسعه دشوار Halo Infinite دانستند. یکی از اون آدما پاتریک رن که به مدت هشت سال در استودیو فوق الذکر کار کرد و طراح اصلی بازی چند نفره بود. تا اینکه او آن استودیو را در اکتبر 2021 ترک کرد و برای کار در Star Wars Jedi: Survivor به Respawn منتقل شد.
او در توییتی نوشت: «پرتاب 343 نباید اتفاق می افتاد و Halo Infinite باید در وضعیت بهتری قرار می گرفت. هر دو به دلیل مدیریت نالایق در بالاترین سطح در طول توسعه Halo Infinite بود که استرس زیادی را بر افرادی وارد کرد که سخت تلاش می کردند تا Halo را به بهترین شکل ممکن بسازند. افرادی که هر روز با آنها کار میکردم علاقه زیادی به Halo داشتند و میخواستند کاری عالی برای طرفداران انجام دهند.
آنها به ساخت Halo بهتر کمک کردند و به خاطر آن اخراج شدند. سازندگانی که هنوز در آنجا کار می کنند سخت روی این رویا کار می کنند. فورج را نگاه کنید. در این زمان وحشتناک با آنها مهربان باشید.”
یک نفر دیگر از این پرونده انتقاد می کند تایلر اونز او در استودیو 343 در نقش اپراتور استودیو در طول توسعه Halo 5 بود و در حال حاضر به عنوان مهندس ساخت Apex Legends در Respawn است. او در توییتی نوشت: «بهعنوان یک طرفدار Halo، واقعاً از سیاستها و شیوههای تجاری مایکروسافت که بیسروصدا چیزی را که دوست دارم میکشد، خسته شدهام.
او ادامه داد: بین سیاستهای قراردادی که برای مشوقهای مالیاتی و اخراج کارکنان در ازای سودهای کلان/ پاداشهای اجرایی سوء استفاده میکنند، آنها هالهای برای شکست ایجاد میکنند. فرد دیگری که هویتش مشخص نیست با نام کاربری نیک سر آهنین ولف نیز نوشت:
وابستگی شدید به پیمانکاران/تامین کنندگان و این سیستم بهم ریخته را فراموش نکنید. اگر می توانستم دوست داشتم در تیم بمانم و جایگاهم را ارتقا دهم. این هنوز هم یکی از مشاغل مورد علاقه من است که تا به حال در آن بوده ام.” در همان زمان، رن نوشت: “مسائل قراردادی یکی دیگر از مسائل پیچیده ای است که من را عصبی می کند. چقدر افراد و استعدادهای منحصر به فرد از بین رفته اند.”
لازم به ذکر است که حتی قبل از این اخراج، استودیوی صنایع 343 شاهد خروج چندین عضو مهم از جمله مدیر خلاق بخش چند نفره، مدیر مهندسی و بانی راس او برای مدت طولانی رئیس استودیو بود. همزمان با این خبر برکناری نیز اعلام شد جوزف استاتنمدیر ارشد خلاقیت و عضو قدیمی هیلو هام، استودیو را ترک کرد تا به بخش انتشارات استودیو بازی Xbox منتقل شود.
Halo Infinite یک توسعه شلوغ را پشت سر گذاشت که شامل تاخیرها و تغییرات متعدد در راهنما بود و در نهایت در دسامبر 2021 منتشر شد. پس از انتشار آپدیت زمستانی این اثر در نوامبر گذشته، استودیوی سازنده از شکیبایی طرفداران تشکر کرد. در همان سال استودیو سعی کرد برخی از ویژگی های مورد انتظار بازی را منتشر کند.