نقد و بررسی بازی Fire Emblem Engage

Fire Emblem Engage پر از ایده است که برخی از آنها به درستی اجرا نمی شوند و این باعث می شود Engage از پتانسیل واقعی خود دور بماند. با بررسی این بازی با زومجی همراه باشید.

Fire Emblem یکی از آن مجموعه های انحصاری نینتندو است که در نسخه های زیادی منتشر شده و معمولا از نظر تنوع در سطح بسیار خوبی قرار دارد. همه نسخه ها لزوماً در یک ساختار نیستند و سیستم های هوشمند (Intelligent Systems) و دیگر استودیوهای تولید کننده نسخه های فرعی سعی کرده اند با ارائه عناصر و ویژگی های جدید در کنار موارد قبلی، تجربه قابل قبولی را ارائه دهند. در سال 2019 بازی Fire Emblem Three Houses منتشر شد و توانست نقدهای بسیار خوبی را به خود اختصاص دهد. اکنون پس از چهار سال نسخه جدید و اصلی این مجموعه روانه بازار شده است. Fire Emblem Engage تجربه مشابهی را با استفاده از عناصر آشنا و شالوده Three Houses ارائه می دهد، اما همچنین دارای نقاط قوت و ضعف مختلفی است که باعث می شود آنطور که باید و شاید به اندازه نسخه قبلی جذاب نباشد.

Elair و Marth in Fire Emblem Engage

همانند نسخه قبلی، کاربر در ابتدای بازی می تواند انتخاب کند که شخصیت خود دختر باشد یا پسر و این انتخاب تاثیری در روند داستان و تعامل شما با شخصیت ها نخواهد داشت.

داستان بازی مبارزه ای الیرشخصیت های اصلی سامبران آغاز می شود. جایی که Aelyr پس از مبارزه و شکست دادن Sombran به خوابی طولانی فرو رفت و اکنون پس از هزار سال بیدار می شود. الیر به دلیل اژدهای الهی بودن، توانایی‌های ویژه‌ای دارد و همچنین می‌تواند از دیگر شخصیت‌های اصلی دنیای Fire Emblem از طریق «حلقه نشان» استفاده کند. در واقع تاریخچه بازی و ساختار آن به گونه ای است که گواه وجود 12 نشان آتش و غیره است. بلایت، مریخ، سیگورد، برگ و روی هستند. الیر باید بار دیگر با جمع آوری 12 حلقه نمادین و مهار قدرت 12 قهرمان مربوطه، سومبران و ارتش شیطانی او را شکست دهد.

از نظر داستان گویی، Fire Emblem Engage شروع خوبی دارد، اما رفته رفته جذابیت روایت و داستان بازی را از دست می دهد. با این حال، از اواسط بازی به بعد، سرعت و سرعت روایت داستان در سطح قابل قبولی قرار دارد و پایانی مناسب ارائه می دهد. با وجود پتانسیل بسیار زیاد، داستان و روایت آن می توانست تجربه بهتر و منسجم تری را ارائه دهد. شخصیت پردازی شخصیت های مثبت بازی تا حدی قابل قبول است. با گذشت زمان، الیر که پس از 1000 سال حافظه خود را از دست داده است، تمام خاطرات خود را به یاد می آورد و روند تغییر شخصیت او به خوبی نشان داده می شود. این در حالی است که برخی از هم تیمی های شما نیز داستان ها و ویژگی های خاص خود را دارند. به عبارت دیگر با تمام شخصیت های داستانی که در تیم شما حضور دارند به یک اندازه برخورد نمی شود و ما فقط شاهد حضور شخصیت های اصلی داستان هستیم و سایر شخصیت ها فقط در نقش هم تیمی ظاهر می شوند. این در حالی است که شخصیت های منفی بازی شخصیت پردازی مناسبی ندارند و تنها در قالب یک شخصیت شیطانی به شما ارائه می شوند و در این قسمت Engage آنطور که باید عمل نمی کند.

  توضیح کوجیما برای بازنویسی داستان Death Stranding 2

در کنار نمادها در Fire Emblem Engage نبرد کنید

از نظر گیم پلی، Fire Emblem Engage یک بازی نقش آفرینی نوبتی است که در آن بازیکنان تیمی متشکل از شخصیت های مختلف را تشکیل می دهند (تیم شما می تواند در هر مرحله اعداد مختلفی داشته باشد، اما در اکثر مراحل شما یک تیم 12 نفره را رهبری می کنید) ) و با دشمنان بازی مبارزه کنید. سیستم مبارزات بازی ساختاری نوبتی و تاکتیکی دارد. بنابراین، هر یک از اعضای تیم در هر دور فقط در محدوده خاصی حرکت خواهند کرد و با توجه به کلاس رزمی شخصیت ها، این محدوده موجود ممکن است با سایرین متفاوت باشد. این جمله در مورد تیم دشمن نیز صدق می کند.

طبقات و زیر طبقات از نظر قدرت دارای تعادل مناسبی هستند و برتری غیرطبیعی بر یکدیگر ندارند.

از سوی دیگر، کلاس های بازی دارای سلاح هایی مانند نیزه، تبر، شمشیر و چاقو به همراه سلاح های جادویی مانند کتاب و عصا هستند. همچنین باید اشاره کنم که سلاح های موجود در بازی دارای نقاط قوت و ضعف متفاوتی هستند. بنابراین اینکه در حین نبرد به کدام یک از دشمنان حمله می کنید و از چه استراتژی پیروی می کنید یکی از مهم ترین ویژگی های موجود در سیستم مبارزه ای Fire Emblem Engage است. یکی از مشکلات نسخه قبلی این بود که زیر کلاس های پیشرفته کلاس جادو بسیار قدرتمند بودند و به طور موثر کلاس های دیگر را بدون استفاده خاصی ارائه می کردند. در همین حال، Fire Emblem Engage یک سیستم مبارزه و طبقه بندی متعادل را ارائه می دهد.

نشان آتش درگیر صحنه های برش

احضار حلقه نشان در نبرد به شما امکان می دهد از مهارت خاص آن شخصیت استفاده کنید

تنها نقطه ضعف سیستم مبارزه و طبقه بندی بازی عدم تنوع آن است. خود کلاس ها ممکن است تنوع خوبی داشته باشند، اما زیربناهای پیشرفته آنها تنوع لازم را ندارند و از طرف دیگر، افزایش آمار آنچنان در مورد شخصیت صدق نمی کند. بنابراین از اواسط بازی به بعد دیگر تمایلی به تغییر کلاس شخصیت یا زیر کلاس وجود نخواهد داشت. سیستم ارتقاء کاراکتر نیز از طریق همین طبقه بندی ها و مجموعه XP انجام می شود. ارتقاء سطح کلاس/زیر کلاس قدرت مبارزاتی شخصیت را در مناطق مختلف افزایش می دهد و تیم سازنده نیز آیتم های مختلفی را آماده کرده است که با خرید آنها می توانید نقاط ضعف کلاس خود را تا حدودی بهبود بخشید.

  دسترسی به کارت گرافیک RTX 4090 تا فرکانس 3 گیگاهرتز با توان 616 وات

با توجه به تاریخچه Fire Emblem Engage، استفاده از حلقه های نشان در مبارزات و گیم پلی بازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید شخصیت مورد علاقه خود را به یکی از حلقه های نشانی که دارید مجهز کنید. این به شما این امکان را می دهد که آنها را در طول نبردها احضار کنید و مزایای بیشتری کسب کنید. ترکیب حلقه‌های نمادین و سیستم نبردی که با دیگر شخصیت‌های تیم دارند، تنوع مبارزات را گسترش داده است و دست مخاطب برای چیدمان استراتژی‌های مختلف باز است. در این بین لازم به ذکر است که در مرکز بازی بخش هایی وجود دارد که از طریق آنها می توانید کلاس خود و سایر هم تیمی های خود را ارتقا دهید و در فعالیت های مختلف شرکت کنید. همچنین یک قسمت داخلی وجود دارد تا بتوانید از Bond Points برای ساخت حلقه‌های نشان ثانویه استفاده کنید (طبق حلقه‌های نماد داستان اصلی). هم تیمی ها حلقه های نشان اصلی را از دست داده اند. وجود نمادهای دیگر در بازی اعم از نشان های اولیه و ثانویه در مبارزات بسیار موثر است و استفاده صحیح از آنها می تواند به مخاطب کمک کند.

استفاده از قدرت ویژه حلقه نشان در بازی Fire Emblem Engage

سیستم شبیه ساز اجتماعی و گذراندن وقت با شخصیت های دیگر، با وجود پتانسیل بالایی که دارد، به خوبی طراحی نشده است

Engage علاوه بر مبارزه و پیشرفت در مراحل، دارای یک سیستم اجتماعی و ارتباط با دیگران است. سیستمی که برای اولین بار در Fire Emblem Three Houses استفاده شد. در ظاهر، به نظر می رسد که ما دقیقاً همان سیستم را در اینجا می بینیم، اما سیستم های هوشمند از یک نسخه حداقل و کوچکتر از قبل استفاده می کند. به همین دلیل است که از آن به درستی در بازی استفاده نمی شود. گذراندن وقت با شخصیت های دیگر دوستی شما را با آنها عمیق تر می کند و آنها امتیازاتی را به شما می دهند، اما این امتیازات آنطور که باید جذاب نیستند، و گذراندن وقت با آنها فاقد تنوع مورد نیاز است. ایده استفاده از شبیه‌ساز اجتماعی و گذراندن وقت با شخصیت‌ها چیزی است که در بازی‌هایی مانند Persona 5 و Yakuza: Like a Dragon یا حتی Fire Emblem Three Houses به خوبی دیده‌ایم. متأسفانه تیم سازنده در آخرین ساخته خود از این ویژگی به درستی استفاده نکردند.

  رده بندی سنی Zelda: Tears of the Kingdom تعیین شده است

از نظر بصری، Intelligent Systems Studio همان ساختار انیمه ای را که در Three Houses به کار رفته بود، استفاده کرد، اما بدون کات سین های بیشتر انیمه. اینترلودهایی که با تماشای آن ها حس انیمیشن های ژاپنی را به شما القا می کنند. اکنون به جای انیمه های دوبعدی، شاهد اینترلودهای سینمایی Selshade هستیم. این باعث شد شاهد کات سین های سینمایی بیشتری باشیم و بهبود موتور گرافیکی بازی نیز به جذابیت بیشتر کات سین ها کمک کرد. در این میان خود بازی می توانست طراحی بهتری داشته باشد و بهبود موتور گرافیکی به کار رفته در Fire Emblem Three Houses آنچنان برای کیفیت Fire Emblem Engage موثر نبود.

سیستم نبرد بازی Fire Emblem Engage

تمامی 26 مرحله اصلی Engage Edition بسیار خوب طراحی شده اند و هر کدام به نوعی بازیکن را به چالش می کشند. با این حال، مراحل ثانویه فاقد جذابیت مطلوب هستند و فقط برای دریافت پاداش های بهتر هستند. با وجود شخصیت های اصلی نسخه های دیگر Fire Emblem، وجود یک زیر استیج با حال و هوای آنها در اینجا می توانست بهتر طراحی شود تا بازیکنان جدید حتی به طور خلاصه با حال و هوای نسخه های قبلی آشنا شوند. دشمنان اصلی طراحی خوبی دارند و باس های اصلی طراحی منحصر به فردی دارند. اگرچه از ابتدا تا انتهای بازی باید چند شخصیت منفی را طی مراحل و نبردهای مختلف شکست دهید، اما هر بار ضربات و ترکیب های متفاوتی را به نمایش می گذارند تا مبارزه با آنها همچنان چالش برانگیز و تازه باقی بماند. همچنین Fire Emblem Engige از نظر فنی هیچ افت فریم یا باگ خاصی ندارد و کاربران در این بخش تجربه ای روان دارند.

مراحل اصلی بازی دارای طراحی چالش برانگیز و متنوعی است

موسیقی یکی از اصلی ترین ویژگی های سری Fire Emblem به حساب می آید و در نسخه Engage شاهد موسیقی های جذابی هستیم. نکته جالب در مورد بازی این است که تقریباً تمام مکالمات اصلی بین شخصیت ها صداگذاری شده است و کاربران جدید مجبور نیستند فقط به خواندن دیالوگ ها بسنده کنند. دوبله ژاپنی بازی کیفیت بسیار خوبی دارد اما دوبله انگلیسی Fire Emblem Engage دست کم گرفته شده و برخی از دیالوگ های حساس و مهم بازی در دوبله انگلیسی بسیار بی روح هستند.

الیر، قهرمان فیلم Fire Emblem Engage

در نهایت Fire Emblem Engage یک تجربه 30-35 ساعته است که شاید در اندازه و وسعت نسخه قبلی خود ظاهر نشده باشد، اما برای طرفداران قدیمی تجربه قابل قبولی است و متاسفانه بهترین نسخه برای کاربران جدید نیست. Fire Emblem Engage پایه و ایده های خوبی دارد، اما نکته غم انگیز این است که از آنها به خوبی استفاده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید