به اعتقاد جامعه شناسان، در هر مقوله ای از جمله هنر و به ویژه سینما، سه سلیقه اساسی و مؤثر را می توان تشخیص داد که عبارتند از: 1) مشروع یا نخبه گرا، 2) متوسط و 3) مردمی. مخاطبان فیلم های هنری از اهمیت بازاریابی بالایی برخوردار هستند، زیرا علاقه بیشتری به تماشای فیلم دارند، نگرش مطلوب تری نسبت به فیلم ها دارند و بیشتر از مخاطبان فیلم های تجاری تحت تأثیر محیط های سینما و تئاتر قرار می گیرند.
بازار فیلم های هنری گروه های مصرف کننده خاصی را هدف قرار می دهد که ممکن است در جامعه ما مهم باشند. این مصرف کنندگان با جدیت بیشتری فیلم ها را دنبال می کنند و الگوهای مصرف فرهنگی خاصی دارند.
به گفته کارشناسان، اگرچه الگوبرداری از رفتار مخاطب کار ساده ای نیست، اما ارزیابی موفقیت واقعی سینما با رفتار تعداد زیادی از مخاطبان گره خورده است. اصطلاح «مصرفکننده فیلم» برای توصیف فرآیندی استفاده میشود که طی آن یک فرد در معرض بازاریابی هنری قرار میگیرد، خارج از واقعیتهای عموم مردم سینما. بازاریابی فیلم هنری گروه کوچکتری از مشتریان را هدف قرار می دهد که می خواهند محصولی به نام «فیلم هنری» را مصرف کنند که متناسب با نیازها و ترجیحات یک مخاطب خاص است و در عین حال تلاش می کنند محصول خود را به طیف وسیع تری از مخاطبان بفروشند. گسترش
پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی تهران با پیمایشی سعی کردند عوامل موثر بر مصرف فیلم های بلند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.
در این مطالعه، پژوهشگران با تعدادی از برجستهترین افراد درگیر در بخشهای مختلف تولید، توزیع و پخش فیلم و همچنین سیاستمداران و اساتید صنعت فیلم که تجربه و مسئولیت طولانی در زمینههای نظری و نظری دارند، مصاحبههای علمی استانداردی انجام دادند. زمینه های عملی، اطلاعات لازم برای مطالعه را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده اند.
نتایج این تحقیق نشان دهنده این واقعیت است که در دنیای امروز برای دستیابی به مخاطبی که مصرف کننده فیلم های هنری است، ضمن توجه به پیشرفت های صورت گرفته در عرصه صنعت و فناوری و فرصت هایی که رایانه و اینترنت در اختیار ما قرار می دهد، حلقههایی که ریشه دارند، سنتهایی دارند و میتوانند مطابق با اهداف مورد استفاده قرار گیرند، نباید از نظر دور شد.
به گفته منصور علیقلی، پژوهشگر گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، در اجرای این ایده به نقش «فضای مجازی» در هر دو حوزه تبلیغات و پخش توجه ویژه ای شده است. با تعداد زیادی فیلم جدید که هر هفته منتشر میشوند، توصیهکنندگان آنلاین نقش مهمی در توصیه فیلمها برای تماشای اعضای خانواده یا گروههای دوستان، چه در خانه و چه در سینما، ایفا میکنند.
می گویند: از سوی دیگر «پاتوق های فرهنگی» که از دیرباز محل تجمع و تبادل نظر مردم، اندیشمندان و صاحب نظران بوده، به عنوان راهکاری تلقی می شود که در کشورهای دیگر نیز از آن استفاده می شود. برخی از نظریه پردازان میدان را بخشی از فضای عمومی می دانند که در آن افکار عمومی شکل می گیرد و افراد بر اساس گفتگو و تعامل با یکدیگر در مورد منافع عمومی تبادل نظر می کنند. در چنین محیطهایی روشهای تبلیغات دهان به دهان که یکی از موثرترین روشهای تبلیغاتی فیلمهای بلند است، بهصورت ملموس و تایید شده انجام میشود و به گسترش مخاطبان این فیلمها کمک میکند.
ویژگی مهم و قابل توجه عوامل استخراج شده در این پژوهش درهم تنیدگی آنهاست. این عوامل در تعامل تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند و مانند حلقههای یک زنجیر، ضمن بهرهمندی از پتانسیل و ویژگیهای یکدیگر، میتوانند در جهت تقویت یکدیگر عمل کنند که به نوبه خود موجب تسهیل و تسریع در دستیابی به اهداف میشود.
این یافتهها در قالب یک مقاله پژوهشی فنی و علمی در فصلنامه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی منتشر شد.
منبع: آخرین خبر