در مقاله پیش رو برای شما از کتاب ابزار نوشتن کمدی؛ مشکل جدی جذابیت نوشته استیو کاپلان را گفتیم. با زومجی همراه باشید.
کمدی بدون شک یکی از محبوب ترین ژانرهای سینما، ادبیات و هنر است. حتی اگر اهل این رشته های پرطرفدار نباشیم، همه ما به نوعی در زندگی خود دست به شوخی و خنده می زنیم. همه ما خاطراتی داریم که به خاطر شیرینی آنها در ذهنمان حک شده است. به سینما، ادبیات و هنر برگردیم. ما در زمانی زندگی می کنیم که سریال های کمدی (مثلاً کمدی) به حدی از محبوبیت رسیده اند که نه تنها طرفدارانی دارند، بلکه برخی از این طرفداران بیش از ده ها بار دیده می شوند. من در مورد زمانی صحبت می کنم که استندآپ کمدی یکی از محبوب ترین دوره های خود را سپری می کرد.
بسیاری از کمدین ها به جای رفتن به شبکه هایی مانند Netflix و HBO، تبلیغات جدید خود را در کانال های یوتیوب خود منتشر می کنند. ما در عصری هستیم که کمدینی مانند لوئیس سیکی برنامههای خود را در وبسایت شخصیاش و با مکانیزمی که او آن را تایید میکند به هوادارانش ارائه میدهد. تا همین چند سال پیش، شبکهها سراغ کمدینها میرفتند و آنها را وادار میکردند که براساس جهانبینی خودشان سریال بسازند. نشریه ای که اهمیت کمدی و کمدین ها را نشان می دهد. من فکر می کنم همه ما می توانیم با این جمله موافق باشیم که “کمدی به شدت محبوب است.” در ادامه قصد داریم در مورد یک کتاب کمدی صحبت کنیم.
استیو کاپلان، نویسنده کتاب ابزارهای نوشتن کمدی؛ مشکل جدی بامزه بودن در پیشگفتار این کتاب می گوید که او بخش مهمی از زندگی خود را به مطالعه کامل هنر و کمدی و راه های بهبود آنها اختصاص داده است. کاپلان با همکاری با افراد سرشناسی مانند دیوید کرین (خالق Friends) و همکاری با کمدین ها و استودیوهای معروف تجربه کمدی به دست آورده است. او در دانشگاه ها تدریس کرده و به عنوان مشاور با دیزنی، دریم ورکس و HBO کار کرده است. او بنیانگذار تئاتری است که چند کمدین معروف در آن کار خود را شروع کرده اند و خلاصه فکر می کند سابقه خوبی در کمدی دارد.
احتمالاً همه ما حداقل یک بار این ضرب المثل معروف را شنیده ایم که کمدی را نمی توان آموزش داد، یا شاید خودمان هم آن را باور کرده ایم. نظر مخالف نیز شناخته شده است که پیروان آن معتقدند کمدی آموختنی است. آشکارا کاپلان به دسته دوم تعلق دارد. به گفته او، کمدی چیزی است که باید آموخت. او می گوید شاید شما نتوانید استعداد آموزش دهید، اما در عوض می توانید “توانایی مشاهده دقیق تر و عمیق تر روش شناسی، زیبایی شناسی، هنر و دانش کمدی را آموزش دهید.” کاپلان می گوید شما می توانید یاد بگیرید که چرا یک سریال کمدی کار نمی کند. او تأکید می کند که ابزارهایی برای اصلاح چنین توالی هایی وجود دارد. ابزارهایی که می توان آنها را شناخت و به آنها آموزش داد تا درست کار کنند.
استیو کاپلان کمدی را اینگونه تعریف می کند: «کمدی هنر بیان حقیقت درباره انسان بودن است». او معتقد است که کمدی به ما کمک می کند تا با آنچه که هستیم کنار بیاییم. کاپلان ادامه میدهد: «نکته این است که کمدی تمام عیوب، ضعفها و شکستهای ما را میبیند و در عین حال از ما به خاطر آنها متنفر نیست. زیرا ضعف، انسان بودن است.”
این کتاب دارای سه بخش اصلی است: درک کمدی، ابزارهای پنهان برای نوشتن کمدی و طعمه شطرنج. در ادامه برای آشنایی شما با کتاب، توضیحاتی در مورد محتوای هر یک از این بخش ها ارائه خواهیم کرد. بخش اول یا “دانش کمدی” به تلاش کاپلان برای روشن کردن موقعیت خود در مورد این ژانر محبوب، جایگاه آن در تاریخ و یادگیری/ناآموزی آن اختصاص دارد. او در این قسمت سعی دارد به ما بفهماند: کمدی را می توان آموخت و یاد گرفت. در بخش فوق الذکر، کاپلان درباره «تصورات غلط» در مورد کمدی نیز صحبت می کند. به عنوان مثال، اگر شما سه شخصیت در شوخی خود داشته باشید، مطمئناً خنده دار است. کاپلان در بخش «کمدی دانستن» خطی نادرست بر این باورهای غلط می کشد.
در یکی از فصول قسمت اول کتاب، کاپلان به طور مختصر بین کمدی و ناز تمایز قائل شده و همچنین یک «آزمون درک کمدی» برای پاسخ به این سوال انجام می دهد که کدام نسخه از یک جوک واقعا خنده دارتر است. در این بخش او معادله ای کلی برای کمدی معرفی می کند تا در نهایت به ابزارهای کمدی برسیم و تصوری کلی از آنها به دست آوریم.
در قسمت دوم، نویسنده به هشت ابزار پنهان کمدی نویسی می رسد. در این بخش، هر فصل به معرفی یک ساز و توضیح عملکرد آن در کمدی اختصاص دارد. کاپلان در هر یک از فصل ها پس از دریافت توضیحاتی در مورد ساز مورد بحث، به سراغ نمونه هایی از آثار معروف کمدی می رود و در مورد استفاده از آن ساز در این نمونه ها صحبت می کند. بنابراین اگر می خواهید این کتاب را بخوانید، بهتر است برای ملاقات با نام هایی مانند وودی آلن، سینفلد و غیره آماده شوید. کاپلان هم در این قسمت از کتاب و هم در قسمت های دیگر آن سعی می کند از زبان طنز برای انتقال مفاهیم استفاده کند و به طور کلی درباره کمدی صحبت کند. بنابراین، به طور خلاصه، قسمت دوم کتاب در مورد معرفی ابزارهای کمدی به همراه چند نمونه از هر یک است.
بخش سوم یا پایانی کتاب «بایت شطرنج» است که به سوالات متداول درباره کمدی اختصاص دارد. کاپلان در آخرین قسمت کتاب خود پس از ذکر چهار دستاورد ضروری کمدی برای هر مورد توضیحاتی ارائه می کند و در این رابطه نمونه های مختلفی از آثار کمدی را به خواننده ارائه می دهد. در نهایت، او به سراغ رایج ترین سوالات کمدی می رود و به هر یک پاسخ می دهد. در بخش فوق با سؤالاتی مانند «چگونه کمدین های جوان وارد بازار کار می شوند؟»، «برای کمدین شدن چه چیزی لازم است؟» و «بزرگترین اشتباه کمدی چیست؟» رو در رو
اگر معتقدید کمدی آموختنی است و اصول خوب کمدی نویسی را می توان به دیگران منتقل کرد، یا حتی اگر باور ندارید، کمدی آموختنی نیست و یک استعداد ذاتی است. کتاب ابزار کمدی ممکن است برای شما جالب باشد. زیرا در حالت اول، پیش فرض های شما را در مورد کمدی تایید می کند و سعی در تثبیت آن دارد و در حالت دوم، پیش فرض های شما را به چالش می کشد و شاید مهمتر از آن این امکان را به شما می دهد که از زاویه ای متفاوت به کمدی نگاه کنید.
معادله کمدی این است:
کمدی در مورد مرد یا زن معمولی که با مشکلات حل نشدنی دست و پنجه نرم می کند اما بسیاری از مهارت ها و ابزارهای لازم برای موفقیت را ندارد، اما هرگز امید خود را از دست نمی دهد.
– از متن کتاب