سریال «پدرخوانده» را نه تنها می توان بهترین اثر در ژانر سینمای گانگستری، بلکه یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما نامید. از طرفی می توان دقیقاً از همین جمله در مورد سریال سوپرانوس استفاده کرد. سریالی که نه تنها بهترین سریال گانگستری تاریخ تلویزیون است، بلکه بسیاری آن را یکی از بهترین سریال های ساخته شده در تاریخ این رسانه سرگرمی می دانند. بی دلیل نیست که شباهت های سریال «سوپرانوها» و فیلم های «پدرخوانده» باعث شد طرفداران ژانر گانگستری آن را بهترین جانشین سریال «پدرخوانده» در قرن جدید بدانند.
تونی سوپرانو در مجموعه «سوپرانوها» و ویتو کورلئونه در فیلمهای «پدرخوانده» تقریباً همان مسیری را دنبال کردهاند که مانند مافیای ایتالیایی در منهتن زندگی خوبی برای خود بسازند. ویتو کورلئونه در نیویورک و تونی سوپرانو کمی جلوتر در نیوجرسی. ویتو کورلئونه با یک تصویر کلاسیک و تونی سوپرانو با عناصر مدرن تر. ویتو کورلئونه در یک خانه بسیار بزرگ با خانواده اش و تونی سوپرانو در یک خانه بسیار بزرگ با خانواده اش. شباهت های این دو اثر کم نیست و به همین دلیل در این مقاله تصمیم داریم به عناصر، دیالوگ ها و سکانس های مشابهی که در هر دو اثر بزرگ وجود دارد، بپردازیم.
“توجه: خواندن این مقاله ممکن است قسمت های مهم داستان سوپرانوها و پدرخوانده را خراب کند
1- زیتون جنکو
خب قسمت اول این مقاله را با موضوعی مرتبط با تجارت ویتو کورلئونه در پدرخوانده شروع می کنیم. کسب و کاری که فقط در سطح ظاهر می شود و پشت پرده کارهای دیگری انجام می شود که همه به اندازه کافی درباره آن می دانند. تجارت قانونی ویتو کورلئونه با نام روغن زیتون Genko شناخته می شود و به وضوح در سوپرانوها به آن اشاره شده است، و سازندگان سریال نیز اظهار داشتند که از آن به عنوان ادای احترام کوچکی به ویتو کورلئونه استفاده کردند.
در قسمت ششم از فصل چهارم «سوپرانوها»، اپیزود «همه درد میکنند»، شخصیت ایجی برای تحت تأثیر قرار دادن دختری که دوستش داشت، تصمیم میگیرد او را با دوستانش به تجارت پدرش معرفی کند و به آنها ماشین حساب برای کار به پدرش. در همین حال، یک شب AJ موافقت می کند که آنها را به Bing’s ببرد، اما در عوض آنها را به فروشگاه Satriale یا همان فروشگاهی که تجارت پدرش در آن فعالیت می کند، می برد.
پاتریک دوست AJ با بازی پل داننوی جوان، سعی می کند هدف این فروشگاه را برای دوستانش توضیح دهد که چرا تونی سوپرانو به این فروشگاه نیاز دارد. در همین حال، وقتی مطمئن شد که این فروشگاه فقط برای ظاهر تجارت تونی سوپرانو استفاده می شود، آن را با روغن زیتون Genko، همان تجارت ویتو کورلئونه مقایسه می کند.
2- مردی که گریه نمی کند!
اول، بیایید بگوییم که هر کسی که گفته است مردی گریه نمی کند و آن جمله را باور دارد، باید واقعاً در مورد خودش فکر کند. ما بزرگتر و قدرتمندتر از تونی سوپرانو و مایکل کورلئونه نداریم و این دو نفر بالاخره جایی گریه کردند. دختر تونی سوپرانو شخصیت مادو در قسمت سوم فصل اول (انکار، عصبانیت، پذیرش) قطعه ای را به عنوان آخرین اجرای خود در دبیرستان اجرا می کند که در نتیجه تونی و کارملا کاملا احساساتی می شوند و می بینید. اشک های آنها
در قسمت سوم فیلم های پدرخوانده، مایکل کورلئونه را در حال تماشای آواز پسرش تونی می بینیم. آهنگی که تونی در مورد مایکل و مایکل می خواند با اجرای فوق العاده آل پاچینو نه تنها احساسی بلکه گریان می شود. تونی سوپرانو و مایکل کورلئونه هر دو شخصیت هایی کاریزماتیک به حساب می آیند و اگر دیگران گریه آنها را ببینند بدون شک نقطه ضعف آنها تلقی می شود. بنابراین، با وجود تمام تلاش خود برای قوی به نظر رسیدن، هنوز نمی توانند احساسات خود را در هنگام نگاه کردن به فرزندان خود کنترل کنند.
3- از هم پاشیدگی خانواده
در آغاز فصل پنجم سوپرانوها، تونی و کارملا کاملاً از هم جدا می شوند و تونی در خانه مادرش در همان نزدیکی زندگی می کند. قسمت اول این فصل، با عنوان Two Tonys، با مونتاژی آغاز می شود که در آن می توانیم حیاط خلوت خانه خانواده سوپرانو را مشاهده کنیم، زیرا هرگز در طول سریال اینقدر آشفته نبوده است. حیاط این خانواده همیشه مرتب بود و تونی به حیاطش اهمیت زیادی می داد. پس از انتقال آن به این مونتاژ، می توانیم حیاط آنها را پر از برگ و زباله های فراوان ببینیم و مهمتر از همه هیچ اثری از نظم و تمیزی وجود ندارد.
این تصاویر در این مونتاژ به خوبی از درون خانواده سوپرانو صحبت می کنند که پس از رفتن تونی به این شکل نیست. این مونتاژ همچنین مستقیماً به تصاویر آغازین قسمت سوم پدرخوانده اشاره دارد که پس از جدایی مایکل و کی، خانواده آنها دیگر مثل قبل نیستند. درست مانند مایکل کورلئونه، تونی سوپرانو نیز بالاخره تنهاست و باید با نتایج اقدامات گذشته خود روبرو شود. این واقعیت تلخ مانند یک سیلی به صورت او می زند، زیرا متوجه می شود که چگونه اقدامات او باعث آسیب های جبران ناپذیری به خانواده اش شده است.
4- غیر ممکن نیست
در قسمت سوم آخرین فصل سریال The Sopranos با عنوان Mayham، شخصیت AJ را می بینیم که قصد خرید اسلحه از عمویش یا همان شخصیت را دارد. عمو جونیور او را بکش و از او انتقام بگیر. اگر کل سریال را تماشا کرده باشید، دلیل کارکرد آن را می دانید و نیازی به فاش کردن جزئیات داستان در این سکانس نیست. به همین دلیل است که شخصیت های کریستوفر و بابی در مقابل او می ایستند تا با این نوجوان آشفته استدلال کنند و به او نشان دهند که اشتباه احمقانه ای مرتکب شده است. بابی و کریستوفر به ای جی می گویند که هیچ راهی وجود ندارد که او بتواند به هدف خود برسد زیرا شخصی که AJ مورد هدف قرار گرفته در زندان فدرال است.
ای جی در سکانس زیر به آنها می گوید: “سخت است، اما غیرممکن نیست.” این دیالوگ در قسمت دوم پدرخوانده نیز دقیقاً به همین شکل و در خدمت این مسیر حضور دارد. زمانی که مایکل کورلئونه به همراه روکو و تام (رابرت دووال) نقشه ای برای کشتن شخصیت هایمن راث در نظر می گیرند، روکو به آن دو می گوید که باید از محافظان هایمن راث بگذرند. سخت است، اما غیرممکن نیست. می توان گفت که دیالوگ های زیادی می تواند در هر دو اثر تصادفی باشد، اما این دیالوگ را رابرت آیلر که نقش ای جی را بازی می کرد برای این سریال پیشنهاد داد زیرا دیالوگ روکو در قسمت دوم پدرخوانده را خیلی دوست داشت.
5- محل مخفی تونی
در آن قسمت از سریال که تونی به دلیل اعمال شخصیت تونی بی با بازی استیو بوشمی و قتلی که انجام داده بود، تحت فشار روحی زیادی قرار گرفت، یک شب خواب بسیار عجیبی دید. در این رویا او شاهد میشود که بهطور کاملاً عادی با مهمانان عجیب و غریب پشت میز غذا میخورد. همین خواب روح و روان او را پریشان می کند و پس از بیدار شدن به این نتیجه می رسد که اتفاق بدی در شرف وقوع است و مانند حمام به دنبال تفنگ خود در پشت توالت می گردد.
تونی سوپرانو: “یک ضرب المثل قدیمی ایتالیایی می گوید: اگر یک بار خراب کنی، دو تا از دندان هایت را از دست می دهی!”
در این لحظه متوجه می شود که چیزی در آنجا وجود ندارد و این باعث می شود استرس او بیشتر از قبل شود. او در حالی که حواسش پرت است به آینه نگاه می کند و این لحظه برای بسیاری از طرفداران فیلم های پدرخوانده لحظه ای بسیار آشنا محسوب می شود. در قسمت اول پدرخوانده، وقتی مایکل تفنگش را از پشت توالت می گیرد تا شخصیت سولازو را بکشد، در آینه شبیه تونی به نظر می رسد. ظاهر تونی و مایکل و نحوه قرارگیری وسایل در این صحنه شباهت زیادی به یکدیگر دارد و این سریال را به شباهت دیگری بین این دو اثر تبدیل کرده است.
6- هر چه در توان من است
در این قسمت باز هم از دیالوگ های مشترک صحبت می کنیم اما با این تفاوت که این دیالوگ در هر دو اثر در یک خط داستانی و در یک مکان توسط شخصیت های حاضر در سریال منتقل می شود. در قسمت دوم فصل سوم سریال The Sopranos با عنوان Proshai, Livushka، پس از مرگ لیویا مادر تونی، تونی و خواهرش جنیس به همراه باربارا برای هماهنگی مراسم تشییع جنازه مادرشان نزد آقای کوتزرلی می روند. شرایط ممکن برای برگزاری
آقای کوتزرلی که از قدرت سوپرانوها آگاه است، در این قسمت به تونی اطمینان می دهد که تمام تلاش خود را می کند تا مراسم لیویا به بهترین شکل ممکن برگزار شود. او در این مرحله از عبارت All My Power, All My Skills استفاده می کند که در قسمت اول سریال The Godfather دقیقا به همین شکل با آن مواجه شدیم. در اولین فیلم این مجموعه، پس از مرگ شخصیت سانی، شخصیت ویتو کورلئونه از مدیر تشییع جنازه می خواهد تا از تمام توان خود استفاده کند تا سانی در بهترین شرایط ممکن در مقابل چشمان مادرش به خاک سپرده شود.
ویتو کورلئونه در این زمان دقیقاً از همین عبارت برای این دستور استفاده کرد. عبارتی که در بسیاری از داستان های فرعی و در بسیاری از قسمت های دیگر سریال قابل استفاده است، اما استفاده از آن به طور خاص برای مراسم عزاداری، اتفاقی نیست.
7- پرتقال، آب پرتقال
در قسمت دوازدهم از فصل اول سریال سوپرانوها و در قسمتی به نام ایزابلا می بینیم که افسردگی تونی بسیار جدی شده و او را تحت فشار زیادی قرار داده است. به همین دلیل وقتی شخصیت عمو جونیور که به تازگی رئیس شده است شایعاتی مبنی بر رفتن تونی پیش روانشناس به گوش می رسد، تصمیم می گیرد کار تونی را تمام کند زیرا رفتن تونی به روانشناس قطعا یک نقطه منفی و یک نقطه ضعف برای آنهاست. در این قسمت زمانی که تونی سوپرانو در مقابل یک غرفه قرار می گیرد مورد حمله دو نفر قرار می گیرد که خوشبختانه از خطر فرار کرده و آسیب جدی ندیده است.
در این قسمت می بینیم که تونی با یک بطری آب پرتقال در دست در حال سوار شدن به ماشینش بود که مورد حمله قرار گرفت. این مشکل در قسمت اول پدرخوانده نیز دقیقاً به همین شکل پرداخته شده است، با این تفاوت که در این سکانس، ویتو کورلئونه قبل از اینکه به او حمله شود، از فروشنده ای پرتقال می خرد و پس از سوار شدن به ماشینش، می بیند که پرتقال های زیادی به او رسیده است. شات شده و احتمالا دیگر قابل خوردن نیستند.
حالا چرا در سوپرانو از یک بطری آب پرتقال استفاده شده و از خود پرتقال برای شباهت بیشتر استفاده نشده است. با یک جستجوی ساده در اینترنت متوجه می شوید که میوه پرتقال نقش مهمی در فیلم پدرخوانده دارد و میوه پرتقال را در حدود 10 سکانس مختلف می بینیم. میوه پرتقال در این فیلم استعاره ای از این واقعیت است که احتمالاً خون کسی ریخته می شود و سازندگان سوپرانو قصد نداشتند از خود میوه پرتقال برای ایجاد این باور استفاده کنند که قصد داشتند با این تصویر به مرگ مهمی اشاره کنند. استعاره، مانند فیلم پدرخوانده.
8- دشمن اصلی ما
در آخرین نمونه از شباهت های سریال سوپرانوها و مجموعه فیلم های پدرخوانده، به یکی از جالب ترین و البته بارزترین شباهت های این دو اثر بزرگ می رسیم. همانطور که بارها در طول سریال دیده ایم، شخصیت سیلویو دانته، دست راست تونی سوپرانو، به خوبی می تواند مانند شخصیت مایکل کورلئونه با بازی آل پاچینو در فیلم پدرخوانده صحبت کند. او بارها با رفتار و صحبت مانند مایکل دیگران را سرگرم کرده بود. سیلویو برای اولین بار در این قسمت این کار را انجام داد 46 لانگ در فصل اول این کار را انجام می دهد اما در فصل بعد این حرکت نقش بسیار مهمی در داستان اصلی سریال دارد.
- حقایق جالب در مورد سریال The Sopranos
- نگاهی به عناصر مدرن خانواده سوپرانو
در قسمت فصل دوم Funhouse، تونی سوپرانو رویاهای عجیبی می بیند که نشان می دهد بیگ پوسی، بهترین دوست تونی، ممکن است به تونی خیانت کند و با FBI در مورد تجارت آنها صحبت کند. در همان رویاهای عجیب، تونی در حالی که در پیاده رو کنار ساحل راه می رفت به سیلویو برخورد می کند و سیلویو به او می گوید: «دشمن اصلی ما هنوز خودش را نشان نداده است». عبارت دشمن واقعی ما هنوز خودش را آشکار نکرده است توسط آل پاچینو در قسمت سوم پدرخوانده بیان شد. نکته بسیار جالب داستان این است که سیلویو نه تنها این جمله را با همان لهجه مایکل کورلئونه به زبان می آورد، بلکه دقیقاً همان لباس شخصیت مایکل در فیلم را می پوشد. تصویر او را در تصویری که قبلا منتشر کرده بودیم مشاهده می کنید.
در پایان از مارلون براندو و جیمز گاندولفینی عزیز یاد کنیم که شخصیت های ویتو کورلئونه و تونی سوپرانو را برای همیشه در تاریخ جا گذاشتند. شخصیت هایی که بی شک هیچ گاه از خاطره ما عاشقان فیلم و سریال پاک نمی شوند.
نظر شما در مورد شباهت های فیلم های سوپرانو و پدرخوانده چیست؟ به نظر شما می توانیم این آثار را در مدیوم خودشان بهترین آثار گانگستری بدانیم؟ نظر خود را با ما و سایر مخاطبان در سایت زومجی در میان بگذارید.